XIX.-XX. Yüzyıl Türkiye-Polonya İlişkileri Tarihi Üzerine Araştırmalar Uluslararası Konferansı, İstanbul, Türkiye, 27 Eylül 2023
Hasan Enver Paşa, Polonyalı bir mülteci olan ve
Osmanlı hizmetine girdikten sonra Mustafa
Celâleddin adını alan Konstanty Borzęcki’nin (1826-1876) oğlu olarak
1857’de İstanbul’da doğmuştur. Askerî eğitim aldıktan sonra uzun süre subay ve
diplomat olarak hizmet eden Hasan Enver Paşa, emekli olduktan sonra Edebiyat-ı Umumiye Mecmuası’nda
1917-1918 yıllarında eski Türk tarihi ve dili hakkında yirmi bir kısa makale
yazmıştır. Paşanın babasının 1869’da Fransızca yazdığı Les turcs anciens et modernes (Eski
ve Modern Türkler) başlıklı kitabın Mustafa Kemal Atatürk’ün tarih algısını
etkilediği iyi bilinmekteyse de paşanın makaleleri kitaplaştırılmadığı için
Türk düşünce tarihindeki önemi yakın zamanlara kadar dikkatlerden kaçmıştır.
Hasan Enver Paşa bu makalelerinde 1930’lu yıllarda Türkiye Cumhuriyeti’nin
resmî tarih görüşü olarak benimsenen Türk Tarih Tezi’nin öncülü olan pek çok
görüş öne sürmüştür. Söz konusu makaleler, Mustafa Celâleddin Paşa’nın 1869’da
ortaya attığı Türkçü tarih tezinin 1910’lu yıllarda hâlâ Türkçü çevreler
arasında tartışıldığını ortaya koymakta, ayrıca Mustafa Celâleddin Paşa’nın
kitabıyla 1930’lu yıllardaki Türk Tarih Tezi arasındaki süreçte bir köprü
vazifesi görmektedir.
Hasan Enver Pasha was born in Istanbul in the
year 1857 as the son of Konstanty Borzęcki (1826-1876), a Polish refugee who
received the name Mustafa Celâleddin
after entering into Ottoman service. Serving as an officer and diplomat for a
long time after receiving military education, Hasan Enver Pasha wrote twenty
one short articles on ancient Turkic history and language in the journal Edebiyat-ı Umumiye Mecmuası during the
years 1917 and 1918 upon his retirement. Although it is well known that the
book Les turcs anciens et modernes (Ancient and Modern Turks) written in
French by the pasha’s father influenced Mustafa Kemal Atatürk’s perception of
history, the significance of the pasha’s articles in Turkish intellectual
history escaped attention until recently because they were not printed as a
book. In these articles, Hasan Enver Pasha introduced numerous opinions that
were the forerunners of the Turkish History Thesis, which was adopted as the
official history view of the Republic of Turkey during the 1930s. These
articles demonstrate that the Pan-Turkist history thesis put forward by Mustafa
Celâleddin Pasha in 1869 was still being discussed among Pan-Turkist environs
during the 1910s, while they also acted as a bridge in the process between
Mustafa Celâleddin Pasha’s book and the Turkish History Thesis of the 1930s.