Bazı Avrupa Ülkeleri İle Türkiye’deki Denizyolu Taşımacılığının İmalat Sanayilerine Etkilerinin İncelenmesi


YILDIZ R.

Lojistik Dergisi, cilt.20, sa.57, ss.62-77, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 20 Sayı: 57
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: Lojistik Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.62-77
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tedarik zinciri içerisinde birçok taşımacılık türleri (demiryolu, karayolu, denizyolu ve iç suyolları, havayolu ve boru hattı taşımacılığı) olmasına rağmen, denizyolu taşımacılığı dış ticarette birinci sırada yer almaktadır. Denizyolu taşımacılığı, ülkelerin sanayilerinin gelişmesine katkıda bulunmaktadır. Sanayinin gelişmesi, üretimin artmasına neden olmakta ve ülkelerin ekonomilerinin güçlenmesine neden olmaktadır. Güçlü ekonomiye sahip ülkelerdeki insanların refah seviyeleri yükselmektedir. Bu çalışmanın amacı, GSYİH oranı en yüksek 4 Avrupa ülkeleri ile Türkiye’nin, gemi sayıları ile gemiyle taşınan yük miktarlarının imalat sanayilerine etkilerini araştırmaktadır. Ayrıca her bir ülkedeki denizyolu taşımacılığının etki seviyeleri tespit edilmektedir. Araştırmaya konu olan 2012-2021 yılları arasındaki veriler EUROSTAT açık erişim sitesinden derlenmiştir. Verilerin düzenlenmesi için Microsoft Excel programı kullanılmıştır. Kurulan modellerin analizleri için EViews 12 paket programından yararlanılmıştır. Araştırmaya konu olan verilerin uygunluğunu değerlendirmek için birim kök test analizleri yapılmıştır. Ülkelerin gemi sayıları ve gemiyle taşınan yük miktarları ile imalat sanayileri arasındaki durumları belirlemek için hipotezler geliştirilmiş ve bu hipotezlerin test edilmesi için modeller kurulmuştur. Kurulan modellerin uygun olup olmadığının belirlenmesi için spesifikasyon testleri yapılmıştır. Birim kök ve spesifikasyon testlerine göre kurulan modellerin analizlerinde, en küçük kareler yöntemi uygulanmıştır. Araştırmadaki bazı sonuçlara göre; gemiyle taşınan yük miktarlarındaki bir birimlik artışın imalat sanayilerine etkisinin en fazla Almanya (% 0,89) ve ardından Türkiye (% 0,28) geldiği anlaşılmaktadır. Ayrıca, gemi sayılarındaki bir birimlik artışın, imalat sanayilerine etkisinin en fazla Türkiye (% 1,9) ve ardından Almanya (%1,84) geldiği belirlenmiştir. Çalışmada, Türkiye’nin imalat sanayilerinin güçlenmesi için büyük ölçüde denizyolu taşımacılığına bağlı olduğu görülmektedir. Bu konuda Türkiye’nin yeterli büyüme potansiyeline sahip olduğu, daha fazla büyüme için denizyolu altyapısı ve uluslararası ticarete (gemi sayıları, yük miktarını arttıracak unsur vb.) daha fazla önem verilmesi gerektiği anlamına gelmektedir.
Although there are many types of transportation (rail, road, sea and inland waterways, air and pipeline transportation) within the supply chain, maritime transportation takes the first place in foreign trade. Maritime transport contributes to the development of countries' industries. The development of industry causes an increase in production and causes the economies of countries to strengthen. The welfare level of people in countries with strong economies is increasing. The aim of this study is to investigate the effects of the 4 European countries with the highest GDP ratio and Turkey, the number of ships and the amount of cargo transported by ship, on the manufacturing industry. In addition, the impact levels of maritime transport in each country are determined. The data between the years 2012-2021, which is the subject of the research, were compiled from the EUROSTAT open access site. Microsoft Excel program was used to organize the data. EViews 12 package program was used for the analysis of the established models. Unit root test analyzes were conducted to evaluate the suitability of the data subject to the research. Hypotheses have been developed to determine the situation between the number of ships and the amount of cargo transported by the countries and the manufacturing industries, and models have been established to test these hypotheses. Specification tests were carried out to determine whether the established models were suitable. The least squares method was applied in the analysis of the models established according to the unit root and specification tests. According to some results of the research; It is understood that the effect of a one-unit increase in the amount of cargo transported by ship on the manufacturing industry is Germany (0.89%) followed by Turkey (0.28%). In addition, it was determined that a one-unit increase in the number of ships had the highest impact on the manufacturing industry in Turkey (1.9%), followed by Germany (1.84%). In the study, it is seen that Turkey's manufacturing industry is largely dependent on maritime transport to strengthen it. In this regard, it means that Turkey has sufficient growth potential and that more importance should be given to maritime infrastructure and international trade (the number of ships, the factor that will increase the amount of cargo, etc.) for further growth.