Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ORKUN DALYAN
Danışman: Mehmet Pişkin
Özet:
İş sağlığı ve güvenliğine verilen önem artmasıyla beraber iş güvenliği eğitimlerine
verilen önem de artmıştır. İş güvenliği eğitimlerinin daha verimli olması iş kazası ve meslek
hastalıklarını önlemede atılabilecek en önemli adımdır. Bu çalışmada, iş güvenliği
eğitimlerinin veriminin arttırılması amacıyla aynı sayıda ve benzer nitelikte 50’şer kişiden
oluşan 3 çalışma grubuna farklı yapıdaki eğitimler uygulanmıştır. İlk gruba ofis ortamında
işe özel eğitim, ikinci gruba çalışma ortamında işe özel işbaşı eğitimi, son gruba hem ofis
ortamında işe özel eğitim hem de çalışma ortamında işe özel işbaşı eğitimi verilmiştir.
Eğitimler sonrasında personellere çoktan seçmeli sınav yerine içeriğinde işe özgü tehlikeleri
barındıran infografik çizim anketler uygulanmıştır. İnfografik çizim anketi ile personellerin
tehlike algılarının farklı yapıdaki eğitimlere göre değişimi analiz edilmiştir. Araştırmada
elde edilen verilerin istatistiksel analizinde SPSS 22.0 programından faydalanılmıştır. Analiz
sonuçlarına göre, işe özgü eğitim ile işe özel işbaşı eğitiminin birlikte verildiği karma
eğitimin, diğer iki eğitim türüne göre personellerin tehlike algısının arttırılmasında daha
olumlu yönde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, özel olarak eğitime tabi tutulması
gereken gruplar demografik özelliklere göre sınıflandırılmıştır. İnfografik çizim anketi ile
yapılan sınavın çoktan seçmeli sınava göre daha tutarlı sonuçlar vermesi beklenmektedir.