İş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinde tehlike algılarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ORKUN DALYAN

Danışman: Mehmet Pişkin

Özet:

İş sağlığı ve güvenliğine verilen önem artmasıyla beraber iş güvenliği eğitimlerine verilen önem de artmıştır. İş güvenliği eğitimlerinin daha verimli olması iş kazası ve meslek hastalıklarını önlemede atılabilecek en önemli adımdır. Bu çalışmada, iş güvenliği eğitimlerinin veriminin arttırılması amacıyla aynı sayıda ve benzer nitelikte 50’şer kişiden oluşan 3 çalışma grubuna farklı yapıdaki eğitimler uygulanmıştır. İlk gruba ofis ortamında işe özel eğitim, ikinci gruba çalışma ortamında işe özel işbaşı eğitimi, son gruba hem ofis ortamında işe özel eğitim hem de çalışma ortamında işe özel işbaşı eğitimi verilmiştir. Eğitimler sonrasında personellere çoktan seçmeli sınav yerine içeriğinde işe özgü tehlikeleri barındıran infografik çizim anketler uygulanmıştır. İnfografik çizim anketi ile personellerin tehlike algılarının farklı yapıdaki eğitimlere göre değişimi analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizinde SPSS 22.0 programından faydalanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, işe özgü eğitim ile işe özel işbaşı eğitiminin birlikte verildiği karma eğitimin, diğer iki eğitim türüne göre personellerin tehlike algısının arttırılmasında daha olumlu yönde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, özel olarak eğitime tabi tutulması gereken gruplar demografik özelliklere göre sınıflandırılmıştır. İnfografik çizim anketi ile yapılan sınavın çoktan seçmeli sınava göre daha tutarlı sonuçlar vermesi beklenmektedir.